Aktualitātes un jaunumi
KĻŪT PAR BIEDRU
Jaunumi no LDTA digitālo prasmju apmācību projekta, septembris 2024

IKT un saistīto nozaru digitālo prasmju apmācību projekts
Projekta nr. 2.3.1.2.i.0/2/23/A/CFLA/001

Pasaulē pirmais visaptverošais regulējums mākslīgā intelekta jomā

Stājas spēkā Eiropas Mākslīgā intelekta akts (MI akts), kas ir pasaulē pirmais visaptverošais regulējums mākslīgā intelekta jomā. MI akts ir izstrādāts, lai nodrošinātu, ka Eiropas Savienībā (ES) izstrādātais un izmantotais mākslīgais intelekts ir uzticams, un tajā ir paredzēti aizsardzības pasākumi cilvēku pamattiesību aizsardzībai. Regulas mērķis ir izveidot saskaņotu MI iekšējo tirgu ES, veicinot šīs tehnoloģijas ieviešanu un radot labvēlīgu vidi inovācijai un investīcijām. Mākslīgā intelekta akts ievieš uz nākotni vērstu mākslīgā intelekta definīciju, kuras pamatā ir produktu drošums un uz risku balstīta pieeja ES.

Mākslīgā intelekta akts stājies spēkā šā gada 1. augustā, un tas būs pilnībā piemērojams divus gadus vēlāk, ar dažiem izņēmumiem: aizliegumi stāsies spēkā pēc sešiem mēnešiem, pārvaldības noteikumi un pienākumi attiecībā uz vispārējā lietojuma MI modeļiem kļūs piemērojami pēc 12 mēnešiem, un noteikumi par MI sistēmām, tiks piemēroti pēc 36 mēnešiem. Lai atvieglotu pāreju uz jauno tiesisko regulējumu, Eiropas Komisija ir uzsākusi Mākslīgā intelekta paktu — brīvprātīgu iniciatīvu, kuras mērķis ir atbalstīt turpmāko īstenošanu, un aicina mākslīgā intelekta izstrādātājus ES un ārpus tās laikus izpildīt Mākslīgā intelekta aktā noteiktos galvenos pienākumus.

Avots: digital-strategy.ec.europa.eu

Intervijā piedalās:
Dzintars Koknēvičs
SIA “Mercuri International”
Partneris, biznesa konsultants


IT iespaidā kļūstam efektīvāki un digitāli nobrieduši

Kāda ir Jūsu pieredze datortehnoloģiju nozarē?

Ar datortehnoloģiju uzņēmumiem mēs sadarbojamies jau vairāk nekā 20 gadus. Arī Eiropas fondu ietvaros ar datortehnoloģiju asociāciju darbojamies jau ilgstoši. Man ir liels prieks un gandarījums, ka mums ir iespēja strādāt gan ar datortehnoloģiju asociācijas biedriem, gan arī ar viņu partneru uzņēmumiem, jo katram uzņēmumam, ja tas grib strādāt efektīvi, IT jeb informācijas tehnoloģiju jautājums ir aktuāls. Ja mēs palīdzam un sniedzam atbalstu līderiem – uzņēmumiem, kas sniedz datortehnoloģiju pakalpojumus, tad viņi savukārt var palīdzēt vairumam no Latvijas uzņēmumiem kļūt efektīvākiem un vairāk digitāli nobriedušiem.

Kāpēc uzņēmumiem ir svarīgi pastāvīgi mācīties?

Tā kā datortehnoloģijas ir mūsu dzīves neatņemama sastāvdaļa, jo gandrīz katram ir viedtālrunis, dators, planšete, tas nozīmē, ka ir aktuāls jautājums, kā mēs varam izmantot tos rīkus, kas mums ir visapkārt, lai savu darbu paveiktu ātrāk, vienkāršāk, efektīvāk, kā arī savu ikdienu padarītu krāsaināku, interesantāku. Pilnveidošanās un mācīšanās gan privātpersonai, gan uzņēmumam un tā darbiniekiem ir tā lieta, kas palīdz tikt galā ar to, kas mainās apkārt pasaulē.

Kādas kompetences ir svarīgākās vadības līmenī?

Mēs laika gaitā esam veikuši vairākus pētījumus tieši par digitālo briedumu dažādos Latvijas uzņēmumos un nozarēs, kas ļāva izgaismot vairākas lietas. Daļa no vadītājiem, īpaši seniori, ir pieraduši pie analogā darba, viņi to ļoti labi saprot. Atvērtības trūkums jaunajām tehnoloģiskajām iespējām ir viena no lietām, ko mēs redzējām konservatīvākiem vadītājiem. Vēl viens izaicinājums ir pārbagātība ar ļoti dažādiem digitālajiem risinājumiem. Pasaulē ir vairāki tūkstoši, pat desmiti tūkstoši dažādu iespējamu risinājumu, tai skaitā, liela daļa no tiem ir bezmaksas. Bet paliek jautājums, kurus rīkus izmantot konkrētam uzņēmumam un pielietot savā darbā. Ir svarīgi neapjukt piedāvājumā un velti neizniekot laiku un resursus.

Kā informācijas tehnoloģijas ienāk un kāpēc ir svarīgi tās apgūt?

Ar digitālajām tehnoloģijām faktiski katrs Latvijas iedzīvotājs saskaras ikdienā. Ir GPS navigācijas, sociālie tīkli, internetbanka vai citas aplikācijas mūsu viedtālrunī. Digitalizācija un informācijas tehnoloģijas ir visapkārt. Ja mēs gribam neatpalikt no pasaules, būt konkurētspējīgi personīgi un biznesā, tas nozīmē mainīties līdzi, izmantot to, kas ļauj ieekonomēt laiku, aizsniegt vairāk klientu, iekšēji efektīvāk komunicēt. Ja mēs to lietojam, mēs esam produktīvāki un efektīvāki. Mercuri komanda to noteikti vēl katram uzņēmumam!

Kāds ir Jūsu redzējums par nozares attīstību nākotnē?

Jautājums nav par to, vai vajag digitalizēties, bet gan – kad digitalizācija ir jāievieš, cik lielā līmenī. Mans redzējums – gandrīz katrs uzņēmums būs zināmā mērā IT uzņēmums, domājot par to, cik efektīvi mēs automatizējam procesus, kā izmantojam digitālo komunikāciju iespējas gan ar klientiem, gan iekšēji ar darbiniekiem, lai maksimāli samazinātu rutīnas darbu, lai veicinātu klientu apkalpošanu, pārdošanas darbu.


Eiropas Komisija (EK) piešķīrusi Eiropas Inovatīvas mācīšanas balvu par īstenoto izcilo mācīšanas praksi Erasmus+ projektos kopumā 96 projektiem no visas Eiropas četrās kategorijās – agrīnā pirmsskolas izglītība un aprūpe, pamatskolas izglītība, vispārējā vidējā izglītība un profesionālā vidējā izglītība.
Valsts izglītības attīstības aģentūras Erasmus+ programmas departamenta direktore Zane Gailīte: “[..] Svarīgi ir ne vien mācīt un iegūt jaunas zināšanas, bet arī veidot pozitīvas emocijas un attieksmi pret skolu un izglītību kopumā. [..].”

Avots: https://latvia.representation.ec.europa.eu


Informācija par vienu no projektā pieejamajiem kursiem

LEAN metodoloģija ražošanā un pakalpojumu sniegšanā

PASNIEDZĒJI:
Henrijs Kaļķis, Svetlana Kočerova, Oļesja Dorohova

APMĀCĪBU KURSA SATURS:

• Ievads LEAN kultūrā, LEAN vēsture, filozofija un mērķi;
• Strukturēta problēmu risināšana: PDCA un A3 projektu vadības pamati, projektu uzsākšana ar problēmas
definīciju un aprakstu, pamatojoties uz piemēriem;
• Pamatcēloņu analīze ar Fishbone un 5Why’s;
• Informācijas un datu vākšana pamatotu lēmumu pieņemšanai, procesu kartēšana, pamatojoties uz datiem;
• Prāta vētra un risinājuma prioritāšu noteikšana, uzlabošanas posma mērķu noteikšana, rīcības plāna izstrāde;
• Uzlabojumu sistematizācija un uzturēšana.


Apmācību vajadzību identificēšana


LATVIJAS DATORTEHNOLOĢIJU ASOCIĀCIJA

Piedāvā apmācību projektu 
“IKT un saistīto nozaru digitālo prasmju apmācību projekts”
Projekta nr. 2.3.1.2.i.0/2/23/A/CFLA/001
Projekta īstenošana līdz 2026.gada 30.jūnijam
Pieteikšanās jaunām apmācībām projektā ir atvērta visu projekta norises laiku.
Lūdzam pieteikties, sūtot informācijas pieprasījumu uz e-pastu apmacibas@itnet.lv


Lejupielādēt PDF