Aktualitātes un jaunumi
KĻŪT PAR BIEDRU
Jaunumi no LDTA digitālo prasmju apmācību projekta, jūnijs 2025

IKT un saistīto nozaru digitālo prasmju apmācību projekts
Projekta nr. 2.3.1.2.i.0/2/23/A/CFLA/001

Latvijas jaunuzņēmums “Origin Robotics” izstrādā inovatīvu pretdronu tehnoloģiju – digitalizācija kā nākotnes drošības pamats

Latvijas militāro tehnoloģiju jaunuzņēmums “Origin Robotics” izstrādājis autonomu pretdronu sistēmu “Blaze”, kas spēj ātri un precīzi neitralizēt gaisā esošus draudus. Sistēma izmanto mākslīgā intelekta vadītu datorredzi un radaru, nodrošinot efektīvu aizsardzību pret droniem un līdz minimumam samazinot blakusefektus.

“Karadarbības daba mainās, un digitalizācija kļūst par neatņemamu drošības tehnoloģiju sastāvdaļu. Mēs redzējām iespēju izmantot mūsu pieredzi autonomo dronu izstrādē, lai radītu alternatīvu tradicionāli dārgajām tehnoloģijām. “Blaze” ir rezultāts gan tehnoloģiskai vīzijai, gan vēlmei nodrošināt Eiropai un NATO sabiedrotajiem mūsdienīgus un izmaksu ziņā efektīvus risinājumus,” norāda “Origin Robotics” līdzdibinātājs Agris Ķipurs.

Uzņēmums izstrādājis arī “Beak” – no drona palaižamu precīzi vadāmu munīciju ar atkārtoti izmantojamām komponentēm. Abi risinājumi jau ir izraisījuši starptautisku interesi – noslēgti līgumi ar NATO valstīm, saņemts arī finansējums no Eiropas Aizsardzības fonda.

“Origin Robotics” piemērs apliecina – digitalizācija un inovācijas nav tikai nākotnes tendence, bet būtiska uzņēmējdarbības un drošības sastāvdaļa jau šodien.

Avots: labsoflatvia.com

Intervijā piedalās:
Madara Melne-Krūmiņa
Latvijas Informācijas tehnoloģiju klasteris
Valdes locekle, EDIC komandas vadītāja


Pētījumos balstīts secinājums: mūsdienās IKT joma ir ārkārtīgi būtiska uzņēmumu attīstībai

Kas ir Latvijas IT klasteris un kāda ir tā loma?

Latvijas Informācijas tehnoloģiju (IT) klasteris ir dibināts 2007. gadā un IT klasterī šobrīd kopumā ir ap 80 biedru. Klasteris ir dibināts ar vēlmi un nepieciešamību popularizēt Latvijas IT uzņēmumu radītos produktus, veicināt uzņēmumu eksportspēju. Latvijas IT klasteris piedāvā dažādas tirdzniecības misijas un citus pasākumus, kuros uzņēmēji var iegūt zināšanas par tirgus aktualitātēm, doties eksporta vizītēs, stāstīt par radītajiem produktiem, iepazīties ar eksporta tirgus vajadzībām, kā arī piedāvāt savas iespējas.

Kādas ir Eiropas Digitālās inovācijas centra (EDIC) funkcijas un kāda loma digitalizācijai ir uzņēmumu attīstībā?

Mūsdienu pasaulē novērojam, ka ir dažādi digitālie risinājumi un milzīgs piedāvājums, kā arī dažādas uzņēmumu vajadzības. Nereti uzņēmumi apjūk, redzot šo lielo piedāvājumu klāstu. Ir skaidrs, ka uzņēmums aptuveni saprot savas vajadzības un zina, ko nepieciešams pilnveidot, bet tam nav īsti pārliecības, kurš digitālais risinājums vai virziens būtu pareizais digitālajai transformācijai. Šajā brīdī palīgā nāk EDIC.

EDIC ir daļa no Eiropas digitālās programmas projekta. Respektīvi, ir radīti Eiropas Digitālās inovācijas centri, kas piedāvā uzņēmumiem atrast pareizo risinājumu un virzienu, jo uzņēmumam ir ļoti būtiski turpināt attīstīties digitālajā sfērā, spēt atrast, ko ieviest uzņēmumā, lai veicinātu gan uzņēmuma eksportspēju, gan efektivitāti, gan arī atrast veidu, kā palielināt produktivitāti, kā optimizēt pārdošanas vai ražošanas procesus, proti, sasaistīt digitālos risinājumus ar uzņēmuma vajadzībām. EDIC ir pirmais posms, kur uzņēmumam būtu jāvēršas, lai atrastu pareizo un sev vēlamo risinājumu. EDIC ir izveidojis spēcīgu komandu, kas sastāv no dažādiem ekspertiem, kuri spēj palīdzēt un būt gids šajā digitālās attīstības ceļā.

EDIC ir apkopojis milzīgu informācijas apjomu par uzņēmumu nepieciešamībām. Šobrīd EDIC ir vērsušies ap 7000 uzņēmumu, kuri ir snieguši informāciju gan par digitālās attīstības stadiju uzņēmumā, gan par uzņēmuma vajadzībām pilnveidoties. Ir veikti arī dažādi pētījumi, ko redzam arī savu testu rezultātos digitālās transformācijas ietvaros, proti, digitālā brieduma testos (Eiropas Savienības radīts tests, kurā mēra uzņēmuma digitālā brieduma stadiju), uz to pamata varam konstatēt iespējas uzņēmuma attīstībai un izaugsmei.

Nelielai atkāpei – BITE kopā ar pētījumu centru SKDS ir veikuši pētījumu, kurā redzam, ka uzņēmumi 38% gadījumu piekrīt, ka ir nepieciešams pilnveidot digitālās prasmes, ka IKT joma ir ārkārtīgi būtiska uzņēmumu attīstībai. Tas nozīmē, ka izaugsmei ir vēl ļoti liels potenciāls. Tāpat mēs redzam, ka 31% gadījumu uzņēmumu vadītāji saprot, ka darbiniekiem ne vienmēr ir pietiekamas zināšanas, lai pilnveidotu uzņēmuma iekšējos procesus, tādēļ ir vieta darbinieku apmācībai, jaunu zināšanu iegūšanai, ko izmantot dažādos procesos uzņēmumā, lai kāpinātu eksportspēju un veicinātu uzņēmuma ražošanas procesus u.c.

Kādam mērķim ir paredzēta digitālās attīstības ceļa karte?

Mēs esam EDIC centrs, kas kopā ar Latvijas IT klasteri darbojas tieši ar ražošanas procesu digitalizāciju. Esam izveidojuši mājaslapu www.dih.lv , kurā ir iespējams pieteikties digitālās transformācijas ceļa kartes izveidei. Tā ir ļoti ērta un ir veidota, balstoties uz uzņēmumu vajadzībām, lai ievietotu savu pieteikumu un saņemtu ceļa karti. Attiecībā uz apmācību programmu – šo ceļa karti ir iespējams saņemt pāris minūšu laikā: mājaslapā, spiežot pogu “tests”, uzņēmējs aizpilda informāciju par savu uzņēmumu, piesakās apmācību programmai, automātiski tiek ģenerēta ceļa karte, ar kuru var doties tālāk pieteikties izvēlētajā apmācību programmā.

Kādus apmācību virzienus piedāvā LIFT un kādus Latvijas Datortehnoloģiju asociācija?

Šobrīd aktuālas ir divu veidu apmācību programmas. Vienu no tām Latvijas IT klasteris ir radījis sadarbībā ar Rīgas Biznesa skolu, kurā ir izveidota programma LIFT. Ir iespējams iepazīties ar dažādām apmācību iespējām, liels uzsvars ir likts uz dažādiem mākslīgā intelekta risinājumiem, tur var uzzināt, kā mākslīgā intelekta risinājumus pielietot ikdienā uzņēmējdarbības procesu efektivizācijai, piemēram, dokumentu plūsmas organizēšanai utt.

Otra programma – arī asociācija ir izveidojusi apmācību programmu, ņemot vērā konkrētu nozaru specifiku. Latvijas Datortehnoloģiju asociācija piedāvā kursus, kas ir saistīti ar šīs nozares specifikas vajadzībām.

Kā Latvijas IT klasteris redz digitalizācijas attīstību uzņēmumos nākotnē?

Latvijas IT klasteris un EDIC redz milzīgu nozīmi turpināt digitālo attīstību. Mūsdienās uzņēmumiem ir ļoti būtiski nepazaudēt laiku, strādājot pie procesiem, kuros ir iespējama kāda digitāla komponente. Uzņēmumiem ir ārkārtīgi būtiski sekot līdzi tirgus tendencēm ne tikai savā nozarē, bet arī digitālajā transformācijā. Mēs ļoti rūpīgi strādājam pie tā, lai sniegtu uzņēmumiem zināšanas, kuras pielietot ikdienas darbā. Ir būtiski zināt, kādas ir iespējas pielietot šīs zināšanas, radīt jaunus produktus un pievienoto vērtību pakalpojumiem, ko uzņēmums piedāvā, un arī iekšējiem procesiem, lai būtu pārliecinātiem par savu darbības sfēru, būtu konkurētspējīgiem ne tikai Latvijas, bet arī pasaules līmenī.


EU Code Week iniciatīvas ietvaros izstrādātā rokasgrāmata “Careers in Digital Guide Toolkit” piedāvā pārskatāmu un iedvesmojošu ieskatu karjeras attīstībai 20 aktuālākajās digitālajās nozarēs. Kamila Francisko, Microsoft tehniskā speciāliste: “IT atbalsts ir kā tehnoloģiju supervaroņi gaidīšanas režīmā. Tie risina datoru problēmas, uzstāda jaunas ierīces un nodrošina drošību tiešsaistē.”

Avots: epale.ec.europa.eu (Careers in Digital Guide)


Informācija par vienu no projektā pieejamajiem kursiem

Sistemātiska digitālo attiecību veidošana ar klientiem

PASNIEDZĒJI:
Artūrs Pētersons, Arvils Stikuts, Dzintars Koknēvičs

APMĀCĪBU KURSA SATURS:

• Klienta personības ietekme uz digitālā vai analogā komunikāciju kanāla izvēli;
• Pārrunu partnera komunikācijas preferenču noskaidrošana;
• Metodes klienta aktīvai iesaistīšanai dialogā, lietojot Teams, Zoom platformas;
• Sava piedāvājuma vizuālās formas piemērošana izvēlētajam digitālās komunikācijas kanālam;
• Darbinieka iespējas klienta uzmanības vadīšanai digitāla kontakta laikā;
• Digitālā mārketinga aktivitāšu sistemātiska plānošana;
• Dažādu komunikācijas kanālu salāgošana kontaktos ar konkrētu klientu;
• Uzaicinājums pāriet no analogās komunikācijas uz digitālās komunikācijas kanāliem;
• Klienta instruēšana par digitālo komunikācijas platformu efektīvu lietošanu;
• CRM sistēma – efektīvs klientu attiecību vadīšanas rīks.


Tīmekļvietņu/sociālo portālu izmantošana


LATVIJAS DATORTEHNOLOĢIJU ASOCIĀCIJA

Piedāvā apmācību projektu
“IKT un saistīto nozaru digitālo prasmju apmācību projekts”
Projekta nr. 2.3.1.2.i.0/2/23/A/CFLA/001
Projekta īstenošana līdz 2026.gada 30.jūnijam
Pieteikšanās jaunām apmācībām projektā ir atvērta līdz 2026.gada 30.aprīlim
Lūdzam pieteikties, sūtot informācijas pieprasījumu uz e-pastu apmacibas@itnet.lv

Projekta investīcijas mērķis ir nodrošināt Latvijas Republikā reģistrētus sīkos (mikro), mazos, vidējos un lielos komersantus ar digitālajām, robotizācijas un automatizācijas pamatprasmēm, digitālo pārveidi un digitālajām inovācijām, tai skaitā prasmēm, kas sekmētu eksporta veicināšanu, augsta līmeņa digitālās pārvaldības pamatprasmēm uzņēmumu vadības līmenī un prasmēm digitālo tehnoloģiju izmantošanai dažādos uzņēmējdarbības procesos.

Projekts tiek īstenots ar Eiropas Savienības Atveseļošanas fonda finansiālu atbalstu.
Projekta sākotnējās kopējās attiecināmās izmaksas ir EUR 1 134 000, t.sk. plānotais Atveseļošanas fonda atbalsts – EUR 567 000.

Publikācijā paustie uzskati un viedokļi ir tikai autora(-u) uzskati un viedokļi un ne vienmēr atspoguļo Eiropas Savienības vai Eiropas Komisijas uzskatus un viedokļus.
Par tiem nav atbildīga ne Eiropas Savienība, ne Eiropas Komisija.


Lejupielādēt PDF