Aktualitātes un jaunumi
KĻŪT PAR BIEDRU
Jaunumi no LDTA digitālo prasmju apmācību projekta, jūlijs 2025

IKT un saistīto nozaru digitālo prasmju apmācību projekts
Projekta nr. 2.3.1.2.i.0/2/23/A/CFLA/001

Tehnoloģiju attīstība krīžu pārvaldībā: Latvijā sāk darboties šūnu apraides sistēma

No 1. jūlija Latvijā ir oficiāli ieviesta šūnu apraides tehnoloģija, kas būtiski papildina un modernizē valsts agrīnās brīdināšanas sistēmu. Šis solis ļaus daudz ātrāk un mērķtiecīgāk informēt sabiedrību krīzes situācijās – piemēram, dabas katastrofu, militāru apdraudējumu vai citu ārkārtas notikumu gadījumā.

Sistēmu izstrādājusi Latvijas IT uzņēmums SIA “Meditec”, kas 2023. gadā uzvarēja publiskajā iepirkumā, ko organizēja Iekšlietu ministrijas Informācijas centrs. Jaunā tehnoloģija balstīta uz jau esošo mobilo operatoru infrastruktūru, kurā izvietota apraides aparatūra, kas ļauj nosūtīt paziņojumus visiem mobilajiem telefoniem konkrētā reģionā – neatkarīgi no operatora, SIM kartes vai ierīces vecuma.
Atšķirībā no parastajām īsziņām vai lietotņu paziņojumiem, šūnu apraides brīdinājumi tiek attēloti īpašā formātā, tos pavada specifisks skaņas signāls, un tie nav modificējami vai pārsūtāmi. Sistēma atbalsta dažādu veidu paziņojumus – sarkanos, oranžos un dzeltenos brīdinājumus, kā arī ziņas par pazudušiem bērniem, apdraudējuma beigām un mācību trauksmēm.

Kopējais projekta budžets ir 3,2 miljoni eiro, no kuriem 2,7 miljoni nāk no Eiropas Reģionālās attīstības fonda, bet pārējie 500 000 eiro – no valsts budžeta. Tuvākajā laikā sabiedrībai tiks sniegta plašāka informācija par ierīču saderību, kā arī organizēta informatīva kampaņa.

Avots: db.lv

Intervijā piedalās:
Anna Gruzinska
SIA “KOMERCIZGLĪTĪBAS CENTRS”
Izpilddirektore, Mārketinga direktore


Tehnoloģiju apgūšana un elastīga domāšana kā konkurētspējas pamats

Ar ko SIA “KIC” izceļas apmācību nodrošināšanā?

“KIC” jeb Komercizglītības centrs ir viena no Latvijā vadošajām mācību kompānijām. Svarīgākais, ko uzņēmumu vadītāji novērtē sadarbībā ar mums sava uzņēmuma attīstībā, ir plašais treneru klāsts. Tajā brīdī, kad tu uztici sava uzņēmuma problēmas mācību kompānijai, tu vēlies uzticēt to profesionāļiem, kas zina, ko dara, kas ir arī treneri un eksperti, kuri paši savos uzņēmumos ir ieviesuši uzlabojumus.

Otrkārt, mums, esot 30 gadus biznesa mācību un konsultāciju nozarē, ir diezgan skaidri zināms, ka tas, kas veiksmīgi strādā, ir praktiskas lietas. Mēs dodamies auditos uz ražotnēm, mēs palīdzam uzņēmumiem pilnveidot procesus, mēs strādājam ar vadītājiem viens pret vienu supervīzijās. Mēs skatāmies, kas būs tā labākā pieaugušo mācīšanās metode, kas konkrētajam uzņēmumam, konkrētajā problēmā, noderēs. Tādēļ mācību vide ir ļoti elastīga, ļoti mainīga, un tie vadītāji, kas mācās ar mums vai uztic savas komandas mums, bieži vien redz uzlabojumus jau ļoti īsā laika periodā.

Ne vienmēr mācīšanās nozīmē, ka ir jāievieš apjomīgas, jaunas investīcijas vai jāmaina visa iekšējā struktūra. Bieži vien mazs uzlabojums vai neliela attieksmes maiņa vadītājā var radīt lielas pārmaiņas. Tas ir tas, ko “KIC” kompānijā novērtē visaugstāk.

Kādas kompetences ir svarīgas vadības līmenī uzņēmumos?

Es mēdzu intervijās un darbā ar jauniem darbiniekiem teikt, ka iemācīties var praktiski visu. Vienīgā lieta, ko nevar iemācīties, ir attieksme un arī vēlme, spēja mācīties. Tādēļ vadītājam viena no galvenajām kompetencēm ir mācīšanās un spēja pielāgoties. Jo tad mainīsies paaudzes, mainīsies situācija tirgū, mainīsies komandas sastāvs, mainīsies konkurentu situācija, bet, ja tu spēsi pielāgoties, ātri mācīties un izturēt spriedzi, tad viss izdosies.

“KIC” pieredzē visveiksmīgākie uzņēmumu vadītāji visvairāk mācās. Tas ir mīts, ka mācās tikai tie, kuri neko nesaprot. Visvairāk mācās tie, kuriem biznesā jau iet labi, un viņi saprot, ka, lai vēl vairāk augtu, ir jāmācās papildus. Bieži vien uzņēmuma izaugsme apstājas nevis pie tirgus potenciāla vai pie tā, cik tālu mēs varam iet, bet vadītāja prātā. Iespējams, viņam pašam ir kādi iekšējie ierobežojumi – viņš nezina, kā savu biznesu ievest nākamajā līmenī, viņam nav zināšanu vai prasmju vai varbūt viņš nespēj deleģēt pienākumus saviem darbiniekiem.

Tādēļ vadītājiem vajag savu atbalstu. Tas var būt konsultants, biznesa treneris vai tā var būt mācību grupa, kur viņš satiekas ar vēl desmit citiem pieredzējušiem vadītājiem. Vadītājam ir nepieciešama vide, kur ir iespēja būt ar līdzīgi domājošiem citiem vadītājiem un kur būtu iespēja stiprināt sevi.

Kādas informācijas tehnoloģijas tiek ieviestas un kādēļ ir svarīgi tās apgūt?

Ja mēs runājam par tehnoloģiju jomu, tad jūs noteikti esat dzirdējuši ļoti daudz pētījumu, kur IT nozare un sistēmas attīstās eksponenciālā ātrumā, ar katru gadu arvien ātrāk. Ātrums ir tik liels, ka mēs pat nespējam to visu apgūt tik ātri. Mums ir bijušas situācijas, kad “KIC” mākslīgā intelekta treniņos pirms nedēļas bija viena “ChatGPT” versija, bet pēc nedēļas jau ir jauns uzlabojums un pilnīgi jauni rīki un iespējas.

Tehnoloģijas ir jāapgūst ikvienam. Ja kāds no mums to nedara, tad laika gaitā tu kļūsti nekonkurētspējīgs. Vai arī šādā gadījumā tev ir jāatrod cilvēki, kas māk to darīt un dara to gana ātri. Liela daļa uzņēmumu kļūdaini pieņem, ka labāk ir investēt mazāk naudas un darīt to lēnām – pašiem ar saviem iekšējiem resursiem. Bet reizēm viena konsultācija, viena digitālo prasmju apmācība ārpus sava uzņēmuma iedod vairāk nekā gada laika ietaupījumu šim procesam.


“Nav digitālas nākotnes, nav patiesi digitālas sabiedrības bez atbilstošām digitālajām prasmēm,” pauda Henna Virkkunena, Eiropas Komisijas viceprezidente atbildīga par tehnoloģisko suverenitāti, drošību un demokrātiju. Henna Virkkunena uzsvēra, ka digitālās prasmes ir būtiskas Eiropas digitālās nākotnes nodrošināšanai. Viņas izteikums tika pausts 2025. gada 2. maijā noslēguma pasākumā “All Digital Weeks 2025”. Šajā pasākumā tika atzīmēta Eiropas Savienības apņemšanās veicināt digitālās prasmes visā sabiedrībā, lai nodrošinātu iekļaujošu un ilgtspējīgu digitālo nākotni.

Avots: https://all-digital.org/


Informācija par vienu no projektā pieejamajiem kursiem

Industrija 4.0 – Digitālā ražošana

PASNIEDZĒJS:
Aleksejs Romanovs

APMĀCĪBU KURSA SATURS:

• Industrija 4.0 (I4.0) – jauns industriālās revolūcijas posms (savienojamība, automatizācija, mašīnmācīšanās un reāllaika dati);
• Četri galveni I4.0 principi;
• Digitālās vērtības radīšana;
• Seši digitālās transformācijas posmi;
• Tehnoloģiju brieduma novērtējums;
• Tirgus brieduma un resursu pieejamības novērtējums;
• Finanšu novērtējums;
• Digitālo kompetenču centra vieta, loma un funkcijas;
• Digitālās stratēģijas pamatprincipi;
• Izmaiņu vadība;
• Digitālā produkta labuma noteikšana.


Digitālo risinājumu ieviešana un pārvaldība


LATVIJAS DATORTEHNOLOĢIJU ASOCIĀCIJA

Piedāvā apmācību projektu
“IKT un saistīto nozaru digitālo prasmju apmācību projekts”
Projekta nr. 2.3.1.2.i.0/2/23/A/CFLA/001
Projekta īstenošana līdz 2026.gada 30.jūnijam
Pieteikšanās jaunām apmācībām projektā ir atvērta līdz 2026.gada 30.aprīlim
Lūdzam pieteikties, sūtot informācijas pieprasījumu uz e-pastu apmacibas@itnet.lv

Projekta investīcijas mērķis ir nodrošināt Latvijas Republikā reģistrētus sīkos (mikro), mazos, vidējos un lielos komersantus ar digitālajām, robotizācijas un automatizācijas pamatprasmēm, digitālo pārveidi un digitālajām inovācijām, tai skaitā prasmēm, kas sekmētu eksporta veicināšanu, augsta līmeņa digitālās pārvaldības pamatprasmēm uzņēmumu vadības līmenī un prasmēm digitālo tehnoloģiju izmantošanai dažādos uzņēmējdarbības procesos.

Projekts tiek īstenots ar Eiropas Savienības Atveseļošanas fonda finansiālu atbalstu.
Projekta sākotnējās kopējās attiecināmās izmaksas ir EUR 1 134 000, t.sk. plānotais Atveseļošanas fonda atbalsts – EUR 567 000.

Publikācijā paustie uzskati un viedokļi ir tikai autora(-u) uzskati un viedokļi un ne vienmēr atspoguļo Eiropas Savienības vai Eiropas Komisijas uzskatus un viedokļus.
Par tiem nav atbildīga ne Eiropas Savienība, ne Eiropas Komisija.


Lejupielādēt PDF