IKT un saistīto nozaru digitālo prasmju apmācību projekts
Projekta nr. 2.3.1.2.i.0/2/23/A/CFLA/001
Latvijas Informācijas tehnoloģiju klasteris (Latvijas IT klasteris) sadarbībā ar Latvijas Digitālo akseleratoru (LDA) un RTU Rīgas Biznesa skolu 25. aprīlī organizēja vērienīgu konferenci Future Ready, kas pulcēja nozares līderus un uzņēmējus, lai izceltu būtiskākās tehnoloģiju tendences un to ietekmi uz uzņēmējdarbību.
Konferences dalībnieki ieguva stratēģiskas atziņas no tehnoloģiju un cilvēkresursu līderiem, uzzināja par jaunākajām inovācijām un cilvēka-tehnoloģiju mijiedarbību, kā arī iepazinās ar digitalizācijas laikmeta izaicinājumiem un iespējām.
Konferences programma piedāvāja plašu tēmu spektru:
Papildu teorētiskajām lekcijām, konferences dalībniekiem bija iespēja piedalīties praktiskās darbnīcās, kur eksperti dalījās ar reāli pielietojamiem rīkiem mākslīgā intelekta, kiberdrošības un pārmaiņu vadības jomā.Future Ready ir iespēja uzņēmējiem būt soli priekšā pārmaiņām, apgūt jaunas prasmes un sagatavot savu biznesu nākotnes izaicinājumiem.
Avots: futureready.lv
Kāda ir zīmola Flowbyte.ai specializācija datortehnoloģiju nozarē?
Esmu Maksims Sičs, pārstāvu uzņēmumu Flowbyte.ai – mākslīgā intelekta (MI) automatizācijas aģentūru. Iepriekš esmu pabeidzis zviedru augstskolu jeb Stokholmas Ekonomikas augstskolu, tad sešus gadus strādāju finanšu jomā, bet tad, kad tika ieviests Chat GPT un sekojošās tehnoloģijas, kas ir saistītas ar MI, es sapratu, ka darbs, ko darīju toreiz, pēc 3-5 gadiem kļūs automatizēts. Es sapratu, ka negribu būt zem viļņa, bet gan uz tā. Es pametu finanšu jomu, pusotru gadu mācījos, un dibināju savu uzņēmumu Flowbyte.ai, kas šodien palīdz automatizēt procesus ar MI palīdzību mazajiem un vidējiem uzņēmumiem ne tikai Latvijā, bet arī ārzemēs. Piemēram, ja ir process, kuru uzņēmums vēlas darīt vairāk, labāk, efektīvāk (sasniegt klientus, veicināt aktivitātes, veikt mārketinga testēšanu), tas tiek automatizēts, izmantojot MI. Liela daļa uzņēmēju nemaz neapzinās, cik daudz tādā veidā var paveikt. Man ir arī savs YouTube kanāls, kurā es stāstu par visādiem risinājumiem, praktisku pielietojumu, ko var sasniegt un izdarīt ar MI palīdzību. YouTube kanālu varat atrast pēc mana vārda un uzvārda @MaksimsSics.
Kādas iespējas nozarē strādājošajiem sniedz pastāvīga mācīšanās?
Datortehnoloģiju nozarē ir jāmācās, jo tā ir nozare, kurā ir visvairāk jaunu atklājumu. Darbojoties ar MI, es redzu, cik plašs iespēju loks ir informācijas tehnoloģiju (IT) nozarē. Šīs iespējas ietver kodu ģenerēšanu, aplikāciju veidošanu, ko palīdz izveidot dažādas tehnoloģijas. Pat jauns, nepieredzējis IT speciālists, izmantojot šīs tehnoloģijas, var kļūt par vidēja vai pat augsta līmeņa speciālistu, jo mūsdienu tehnoloģijas ļauj izdarīt vairāk cilvēka vietā. Šie rīki, kas parādās datortehnoloģiju jomā, paver ļoti plašas iespējas visiem speciālistiem. Kādēļ gan nemācīties un neapgūt aktuālo šodien, ja rītdien būs kaut kas vēl jaunāks?
Kādas rakstura īpašības piemīt labam uzņēmuma vadītājam?
Vadītājam visvairāk ir jāattīsta trīs rakstura īpašības. Pirmkārt – empātija. Lai cik dīvaini tas neizklausītos, tomēr šodien tehnoloģijas padara un nodrošina tik daudz, bet mums – cilvēkiem – jāsaglabā cilvēcība un emocionalitāte. Ļoti drīz mēs redzēsim, ka vislabākie speciālisti būs MI aģenti, tomēr cilvēciskais faktors būs cilvēku pārziņā. Otra īpašība, manuprāt, ir zinātkāre, jo mūsdienās pastāvīgi ir jāmācās, dzīvojam tehnoloģiju revolūcijas laikā. Katru dienu jāattīsta šīs kompetences, lai zinātu, ko vēl darīt, kā darīt efektīvāk, kas vēl jauns ir ieviests. Treškārt, vissvarīgākā lieta ir spēja pielāgoties, kas izriet no otrās īpašības. Mūsdienu apstākļos mums jābūt spējīgiem pielāgoties, mēs nevaram dzīvot tā, kā dzīvojām pirms 10 gadiem, šodien viss strauji mainās. Mums jāpieņem tas, ka arī rītdien kaut kas mainīsies, mums ir jāmāk pēc iespējas ātrāk, mazāk sāpīgi veicināt pielāgošanos rītdienai.
Ko uzņēmums iegūst, ieviešot IT?
IT tiek ieviestas līdzīgi kā citas inovācijas. Pirmkārt, ir jāsāk ar “business case”, kad noskaidrojam, kāda ir problēma, ko konkrēti MI var risināt, jāsaprot, kādam mērķim tiek ieviests viens vai otrs MI rīks. Tie jāievieš tādēļ, lai mums no tiem būtu finanšu ieguvums, samazinātas izmaksas, iespēja vairāk atbildēt uz klientu ziņām un sniegt kvalitatīvāku servisu, personiskāk komunicēt ar klientiem. Tātad MI atrisina konkrētu problēmu, paātrina procesus. Sekojoši, mēs saprotam, kāpēc mēs to darām, tālāk aprēķinām resursu pieejamību, apsveram integrēšanas iespējas, testēšanu, monitoringu.
Kā Jūs redzat nozares attīstību nākotnē?
Manuprāt, nākotnē datortehnoloģiju nozarē vairāk kā puse procesu būs automatizēti, 3-5 gadu laikā attīstīsies vēl uzlabotākas MI aģentu sistēmas, kas ļaus nozares procesus padarīt plašākus, bet ar mazāku resursu. IT un citās nozarēs arvien vairāk jāstāsta par iespējām, ko darbinieki, uzņēmēji jau šodien var darīt, jo tas veicinās un paaugstinās ne tikai šīs nozares, bet arī citu cilvēku, uzņēmumu, industriju un pat Latvijas valsts efektivitāti.